Donderdagmorgen 3 september hebben wij koers gezet naar Akra
Petala. Het was warm en windstil, zodat het trouwe dieseltje het werk weer kon
opknappen, maar toen wij nog geen mijl van het eiland afwaren begon het te
waaien aan deze wind hadden wij dus ook niet zoveel. Wij zijn hier vooranker
gegaan tussen vrij kale bergen, de ankerplaats is erg geliefd er lagen al
diverse boten, waarvan er 5 onder Nederlandse vlag. Wij hebben die middag en
nacht veel wind gehad maar geen golven.
De afstand was 30 mijl
De volgende dag zijn wij na een frisse ochtend duik weer
ankerop gegaan en tussen de eilanden door naar Astakos. Tijdens deze tocht
kwamen wij veel visfarms tegen, daarom was het water ook niet zo helder als wij
gewent zijn in de Ionian. Wij werden op de kade opgeacht door een vriendelijke
uitbater van een taveerne aan de waterkant. Die onze lijntjes aannam en verwees
dat wij daar gratis drinkwater konden krijgen en ook het liggeld was gratis.
Uiteraard ga je dan daar ’s avonds eten, wij hebben daar lekkere zeebaars
gegeten, maar niet zo lekker als bij Simonne op de Tristan II.
De afstand was 10,5 mijl
De volgende morgen na eerst even boodschappen gehaald te
hebben zijn wij richting Port Leone op Kalamos gevaren.
Overblijfselen van de olijfperserij |
Dit dorp is in 1953 na
de aardbeving verlaten, het bestaat nu allen nog maar uit ruïnes en een kerkje
wat nog steeds keurig onderhouden wordt, door de bevolking in een naburig
dorpje. Wel een beetje bizar alle huizen zijn verlaten en ingestort en het
kerkje zier er nog als nieuw uit.
Het water is daar glashelder en een ideale
anker en zwemplek.
Afstand was 16
mijl .
Op zondag zijn wij in windstil en erg warm weer van Port
Leone naar Ormos Kapali op Nisos Meganissi, de bedoeling was om naar Vathy te
varen, maar het lag daar mudvol met charterschepen en in de baai van Kapali was
iedereen bezig om te vertrekken, wij lagen daar ook prinsheerlijk vooranker en
hebben volop gezwommen. Een voordeel is als je vooranker ligt dat je lekker kan
zwemmen, want in een haven is zwemmen niet zo aantrekkelijk, ook heb je
vooranker meer wind door de boot en dat geeft tenminste ‘iets’ verkoeling.
Afstand was 19
mijl .
Maandagmorgen werden wij niet gewekt door de zon, maar door
geitenbellen. Men heeft hier de gewoonte om geiten vrij rond te laten lopen
maar wel met een bel om hun nek (zoals in Zwitserland met de Koeien). Na het
ontbijt hebben wij weer een duik genomen en zijn daarna ankerop gegaan richting
Palaros. Want wij hadden van de Puff gehoord dat je daar heel goed horrengaas
bij de plaatselijke supermarkt kan kopen. Deze tocht was weer eens windloos.
Deze haven bleek ook weer een basis van charterboten te zijn, daarom zijn wij
keurig voor de haven ten anker gegaan.
De volgende ochtend naar de wal om brood en het begeerde
horrengaas te kopen. Het brood hadden we snel te pakken, maar de supermarkt had
geen gaas meer. Nadat wij de
boodschappen naar boord hebben gebracht, zijn wij richting Lefkas vertrokken.
Daar zijn wij aan de stadskade afgemeerd.
Afstand was 12
mijl .
Wij hadden gehoord dat je in Lefkas zeer goed je reddingvlot kan laten keuren en de buitenboordmotor kan laten reviseren. Wij gaan nu kijken of wij dit in korte termijn kunnen regelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten