Woensdagochtend ging het weer zo te keer, dat wij maar besloten om er een baaldag van te maken (misschien is het aftrekbaar van het werk). Dan maar eerst de voorraden aanvullen, dus op naar de supermarkt, slechts 20 minuten lopen heuvelopwaarts, inmiddels zijn wij wel gewend om voor de boodschappen een stukje te lopen, maar na heuvel op gaat het uiteraard met de boodschappen naar beneden een stuk makkelijker.
In de middag klaarde het iets op en besloten wij een flinke wandeling te maken, dit was een voetpad langs de rivier, door de hevige regenval van de laatste tijd waren de voetpaden gelijk een modderbad, wij zijn er gewoon doorheen gebanjerd alsof er niets aan de hand was. Sophia heeft dat ’s avonds geweten en kon de broekspijpen en de schoenen weer schoonboenen.
|
Ze hebben hier vuurtorens
als zuurstokken. |
Na het eten hebben wij de reisvoorbereiding voor de volgende dag gemaakt. Na hevig rekenen bleek dat weer de wekker op 06.00 uur (het lijkt wel of wij daar een abonnement op hebben) gezet moest worden, want om 07.00 uur moesten wij de jachthaven verlaten daar wij een sterke stroom in het Chenal du four mee willen hebben (Chenal du four loopt tussen D’Ouessant en de vaste wal) Het Chenal is berucht om zijn sterke stroming en golven, wij hadden natuurlijk precies de dag uitgemeten op springtij. Het hele Chenal leek reuze mee te vallen (de Alderney race kwam bij ons heftiger over), maar toen wij het Chenal uit kwamen stond er een steile zee die wij nog niet hadden mee gemaakt. Het was maar een halve mijl maar over het hele schip denderde het water. Zo zie je maar de laatste loodjes zijn het zwaarst. Daarna zaten wij in de Golf van Biskaje, dat met een blikje bier (van de Aldi) werd gevierd. Wij hebben koers gezet naar een vuurtoren die op een zuurstok leek.
Nadat wij die hebben gerond konden wij naar de baai van Douarnenez varen. Eenmaal in de baai klaarde het weer op en konden de regenpakken uit, wat ga je lekker ruiken na een hele dag in zo’n pak.
De invaart van Douarnenez is erg mooi, maar de haven is vrij onrustig doordat de deining erin loopt. Na wat geregel van de havenmeester kregen wij een beschut plekje tussen de plaatselijke jachten. Wij liggen nu omringd tussen kleine oceaan racers (POGO 650 ‘ers) Je moet toch wel een beetje geschift zijn om met zo’n ding de oceaan op te willen.
|
De bijboot hangt nog niet in de davits |
Wij hebben nu de pilots van Het Kanaal opgeruimd en d ie van de Golf van Biskaje tevoorschijn getrokken die wordt tot aan La Coruña gebruikt en daarna komt weer de volgende tevoorschijn.
|
Douarnenez |
Ook hebben wij hier een pilot gekocht, die erg overzichtig is maar de kwaliteit van krantenpapier heeft, dit is de Bloc Marine, waarin zowel in het Engels als in het Frans de omschrijving staat.
We hebben op deze route 61 mijl afgelegd.
Nog een grapje, volgens de folder van Douarnenez zijn wij 1050 km van Amsterdam verwijderd.
Klinkt spannend allemaal, op de kaart is het Chenal maar een smal watertje om door te varen. Het weer zal nu wel steeds beter worden.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes 10&F