Dinsdags zijn
wij ankerop gegaan en naar de invaart van het Lefkas kanaal gevaren, de ingang
is een soort van ponton brug die elk uur draait. Na eenmaal doorgevaren te
zijn, hebben wij een plekje ingenomen aan de stadskade. Hier meer je af met het
vooranker in de haven en met de kont naar de kade. We liggen hier midden tussen
de charterjachten.
De afstand was 10
mijl en het havengeld € 6,60 per dag, zonder water en
elektra.
Toen ’s
middags niemand meer op de kade liep, hebben wij met 5 schepen, 5 slangen aan
elkaar gekoppeld en hebben wij ons ‘illegaal’ water verschaft en tevens het dek
schoongespoten. Aan elektriciteit gaat het ook prima want ’s middags steekt
hier een harde wind op en draait 'Zwie' volop zodat wij genoeg elektriciteit hebben.
Raymarine NL
had ons geadviseerd om de AIS hier te laten repareren, wij zijn er gelijk
op af gegaan en hebben het apparaat ingeleverd, nog net op tijd want de winkel
sluit om 14.00 uur. De volgende dag er weer naartoe omdat er dan monteurs
aanwezig zijn, nadat zij het apparaat hebben gecontroleerd werd er zeer snel
besloten een nieuwe te leveren. Dat kon ongeveer 3 tot 4 dagen duren.
Inmiddels
hadden wij besloten een auto te huren om het binnenland van Lefkas te
bezichtigen. Wij zijn via de kust naar het zuidpunt van het eiland gereden en wij hebben terug de bergweggetjes genomen. Dat zijn allemaal leuke plekjes waar geen toerist komt. Toen wij in de middag een hapje gingen eten, zaten er prompt naast ons tafeltje een ander Nederlands gezelschap. Na de lekkere maaltijd (die Grieken weten best wat lekker is) zijn wij nog wat dieper de bergen in gereden. Lefkas heeft een fantastisch mooi binnenland.
Maar op een gegeven moment viel onze blik op de benzinemeter en die stond beangstigend laag! Maar midden in het binnenland heb je nergens een tankstation, wij zijn toen angstvallig bergje op en zonder gas naar beneden, naar de bewoonde wereld gehobbeld. Uiteindelijk kwamen wij een bordje tegen: benzinepomp
7 km . En hoe leuk na 10 km . kwamen wij een bordje
tegen: benzinepomp 5 km .
Na een zucht van verlichting kwamen wij eindelijk bij de benzinepomp aan, maar
volgens ons hebben wij het laatste stukje afgelegd op de resterende
benzinedampen uit de tank.
Maar op een gegeven moment viel onze blik op de benzinemeter en die stond beangstigend laag! Maar midden in het binnenland heb je nergens een tankstation, wij zijn toen angstvallig bergje op en zonder gas naar beneden, naar de bewoonde wereld gehobbeld. Uiteindelijk kwamen wij een bordje tegen: benzinepomp
Op vrijdag kregen wij een smsje dat de nieuwe AIS voor ons klaar lag. Wij hebben hem gelijk opgehaald en weer gemonteerd en hij deed het! Maar helaas na 1,5 uur begon het oude verhaal weer. Wij zijn toen gelijk weer naar de shop terug gegaan en zij zouden op afstand onze AIS uitlezen, maar ze konden hem niet ontvangen, wij hebben toen via de marifoon met hun contact gehad en ze zouden een mannetje sturen, die kwam vrijwel direct (op de scooter) met een testantenne en wat bleek het hele zaakje werkte weer, dus Gerrit mee achterop de scooter om een antenne te halen. Deze antenne hebben wij gelijk gemonteerd en de draad getrokken. Nadat wij de koppeling erop gesoldeerd hebben, hebben wij hem weer aangesloten, maar niets! Na het avondeten hebben wij de koppeling er weer af gesneden en er een andere opgezet, maar dit gaf hetzelfde resultaat. Via de marifoon hebben wij de winkel weer opgeroepen en men zei morgenochtend komt er iemand langs. Nou dat klopte want wij waren net klaar met het ontbijt en Dieter (eigenaar van de shop) kwam met een andere antenne en testte hem uit en die deed het wel! Nu wisten wij het zeker dat het in de koppeling zat, nogmaals een nieuwe koppeling erop gezet en jawel hij deed het. Nu kan iedereen ons weer volgen via http://www.marinetraffic.com/nl/
Op vrijdag worden
hier alle charterboten in orde gemaakt voor de volgende ploeg vakantiegangers,
er liep dus nogal wat volk van schoonmakers e.d. rond. Daar wij hier al een
paar dagen lagen en dus ook ons waterniveau weer was gedaald (handwasje gedaan
e.d.), hebben wij aan één van de schoonmakers gevraagd of wij ook wat water
mochten tanken, nou dat was geen probleem en wij kregen van hun de slang en zo
konden wij onze bunker weer bijvullen.
Drie keer per dag
rijdt er een auto langs met brandstof, als je brandstof nodig hebt, hou je hem
aan, hij rolt zijn slang uit en vult je tank af. Lekker simpel, maar veel
effectiever dan een brandstofstation.
Zondagmorgen
gaan wij vertrekken richting Nidri en denken daar in een baai vooranker te
gaan.
Dag Gerrit en Sophia, blij dat de ais het weer doet. leuk hoor. Vorig jaar hadden wij hier de ULKA (Bavaria 37) aan onze steiger. Mario & Simone, misschien zie je hun want volgens de ais liggen jullie vlakbij elkaar. Mario kan goed duiken. In geval..... doe ze de groeten.En groeten van ons.
BeantwoordenVerwijderen