zaterdag 28 juni 2014

Van Soller naar Pollença

De nacht na de eerste voetbalwedstrijd voor Nederland zullen wij niet zo snel vergeten want ’s nachts om 04.00 uur werden wij opgeschrikt door twee daverende klappen. In enkele seconden stonden wij aan dek omdat een Frans/Poolse (of was het een Poolse/Franse ??) boot met zijn boegbeslag in ons railingwerk zat. Wij met zijn tweeën die boot afhouden en kloppend en schreeuwend die gasten proberen te wekken, maar niemand had zin om aan dek te komen, maar met een flinke bundel van licht van onze schijnwerper kwam er iemand bovendeks. De man begreep er niets van en riep “se ne pas possible” hierbij schoot Sophia uit haar slof en zei dat het toch echt possible was en dit had uiteindelijk effect. Hij startte de motor en zijn maatje draaide het anker op, wat bleek op 7 meter diep water nog geen 15 meter ketting en hij ging een stuk verderop weer voor anker.
De volgende ochtend hebben wij de schade gerepareerd, wat gelukkig bleek mee te vallen, maar die eikel vaart met zijn rubberbootje gewoon voorbij en doet alsof er niets gebeurd is, er kan zelfs geen sorry af. Wij weten dat bij Fransozen fatsoen erg moeilijk gaat, maar Poolse/Fransozen spannen de kroon.
Maar wij hadden het nog niet gehad in Soller, want de volgende nacht brak er een daverend onweer los met gigantische windstoten. Wij bleven op onze plek liggen maar diverse schepen gingen aan de haal. Het duurde van 02.30 tot 04.00 uur en al die tijd hebben wij de motor aangehad om de klappen van de rukwind op te vangen.
De volgende dag zijn wij naar Cala Calobra gevaren, één van de mooiste ankerplekjes van Mallorca. Vanuit hier loop je via twee tunneltjes naar de Torrente de Pareis.

De afstand was 17,5 mijl

De volgende dag hebben wij die wandeling gemaakt zover als mogelijk totdat het bergbeklimmen werd. Er lopen daar ook nog wilde klipgeiten rond, die je ’s avonds goed kan horen.

Overdags komen er bus en bootladingen vol toeristen om dit prachtige natuurgebied te zien en om van het strand te genieten, maar ’s middags na 17.00 uur zie je geen één toerist meer, sterker nog ook de bars en restaurants zijn dan gesloten.

Na twee nachten daar te hebben gelegen zijn wij naar Puerto de Pollença gevaren. In de morgen het ankerop met fraai en windstil weer. Maar hoe dichter wij bij Cabo de Formentor (meest noordoost puntje van Mallorca) kwamen begon het te waaien en kwam de wind pal op de kop tot na de kaap, wij konden het laatste stukje zeilen. Wij dachten bij Cala Formentor vooranker te gaan omdat het als een mooie ankerplaats omschreven staat, maar helaas de commercie heeft hier moorings neergegooid en je mag er ééntje oppikken voor € 29,00 per nacht. Wij zijn toen maar doorgevaren naar Pta. de la Avanzada om daar voor anker te gaan. Dat is een prima ankerplaats waar ook de Puff een Nederlandse IP (Yvonne en Dico) al vooranker lag. De ankerplaats is prima maar helaas ’s nachts om 04.00 uur wilde een Fransoos in een grote onweersbui tegen ons aan ankeren, toen hij zag dat het niet ging, wilde hij proberen twee meter verder voor anker te gaan, maar met onze trouwe schijnwerper (een Maglite) en wat krachttermen is hij toch maar 100 meter verder voor anker gegaan. Maar onze nachtrust was wederom weer eens verstoord.
De afstand was 29 mijl

De volgende dag hebben wij ankerop gedraaid en zijn eerst gaan bunkeren in de jachthaven van Puerto de Pollença en daarna zijn wij in de baai voor anker gegaan.
De afstand circa 3 mijl

Wij liggen op een erg mooi stekkie, maar elke middag trekt de wind hier aardig aan en af en toe hebben wij vanuit de bergen valwinden. Puerto de Pollença is een erg toeristisch oord. Elke dag gaan wij met onze bijboot naar de wal om boodschappen te doen, want vers brood heb je dagelijks nodig en een vriesvak hebben we niet (vraagt te veel stroom) en dan bekijken we gelijk het een en ander.

We zijn met de bus naar de oude stad Pollença gegaan en hebben de Calvari steps gelopen, dat zijn 365 treden met aan weerszijde cipressen en op de top staat een kerk, maar ons ging het om het fantastische uitzicht.

Ook hebben wij daar Romeinse brug bekeken.
Zaterdag en zondag zijn hier de visserijdagen, dus weer een feestje in het vooruit zicht. De La Dolce Vita heeft al aangegeven dat zij zaterdag hier zullen zijn, dus de voetbalwedstrijd zondag (de 1/8 finale) wordt in ieder geval hier ergens aan de wal door 4 Nederlandse schepen bekeken.

De planning is om maandag en dinsdag de haven in te gaan en woensdag richting Barcelona te varen daar ons dan zuidoosten wind beloofd is, maar wij trekken ons daar niet zoveel meer van aan omdat het weerbericht niet zo erg betrouwbaar is, dus het kan nog allemaal veranderen.

Onze buurman laat de hond op deze manier regelmatig uit!

1. Wij liggen nog niet in Barcelona, omdat de wind en golven pal tegen stonden bij Kaap Formentor. Wij zijn uitgeweken naar Menorca.