maandag 5 juni 2017

Van Kos tot Lipsi

Op zondag 28 mei hebben wij van iedereen afscheid genomen en zijn wij vertrokken naar Kamares op Kos, met zonnig weer en weinig wind. We zijn bij het strand vooranker gegaan.
Afstand was 16 mijl.

's Morgens bij het koffie zetten, kwam bij het keukenraam een diepe zucht voorbij met een staart die vlak langs het raam schoof. Na de schrik te boven gekomen hebben we nog een klein filmpje van deze dolfijn kunnen maken.
Na het ontbijt zijn wij vertrokken met bestemming Kalymnos. Onderweg kwam er een mail binnen dat het pakket, wat Cor voor ons verzorgd had, in Kos Marina aangekomen is. We hebben gelijk de koers verlegd naar Kos Marina. Dit was een leuke omweg, want toen wij aankwamen hadden wij 34 mijl afgelegd.
In Kos hebben wij onderweg naar de  supermarkt een naaiatelier gezien en daar hebben wij een scheurtje in de  bimini laten repareren voor een heel sympathiek prijsje. Wij hebben wel moeten zoeken om dit adres terug te vinden, wij zijn er waarschijnlijk wel 3 keer voorbij gelopen.
De charter vroeg voor het plaatsen van de nieuwe windvaan €  80,00 wij vonden het aan de hoge kant.

In de supermarkt van de haven werden wij aangesproken door een man die dit klusje wel wilde klaren voor € 50,00 de man die hem dan naar boven takelde was een man die hij vertrouwde (bediende van de winkel). Nadat deze klus geklaard is werkt alles weer. Ook heeft hij het gekalibreerd en alle aansluitingen in de mast nagekeken en schoon gemaakt.
De router  zat ook in het pakket en is ook weer geïnstalleerd.
Op donderdag 1 juni zijn wij vertrokken van Kos Marina naar Pserimos.
De afstand was 15 mijl.

Het plaatsje was niet veel aan, het wordt nadat de ‘daytrippers’ weg zijn achter het behang geplakt.
De volgende dag zijn wij daar weer vroeg vertrokken naar Emborios op Kalymnos. Met niet veel wind en fraai weer hebben wij daar een mooring opgepakt.
De afstand was 17 mijl.

Op elke mooring staat een naam van een restaurant, waar je dan geacht wordt om daar te eten. Aangezien wij de planning hadden om daar de volgende dag te gaan eten, werden wij ’s morgens aangesproken door de uitbaatster van het betreffende restaurant dat wij daar nog niet gegeten hadden. Dat hebben wij ’s avonds nog goed gemaakt. Gerrit aan de lam en Sophia aan de stifado.
Je ligt daar in een mooie omgeving, wat veel gebruikt wordt voor ‘klimmers’.

Op zondag zijn wij vertrokken naar Ormos Kouloura op het eiland Lipsi.
Daar lagen wij op lekker plekje vooranker waar wij weer eens lekker hebben gezwommen.
Afstand 25 mijl.

De volgende ochtend zijn wij naar het stadje Lipsi gevaren. We hebben ’s avonds gegeten in Manoli’s.

Zoals gebruikelijk laten ze je in de keuken zien welke gerechten je kan eten, eventueel kan je zelfs proeven.
Afstand 3 mijl.

Bij aankomst zagen wij een bord hangen met “mooring € 3,00” hebben wij netjes voldaan aan de havenmeester, maar de portpolice kwam ’s avonds ook nog even langs met een gewichtig formulier waarbij wij € 6,20 moesten dokken.

Aankomende vrijdag gaat er een harde wind staan vanuit het noorden, dus voor die tijd moeten wij een haven hebben met een goede beschutting. Zoals wij hebben gezien zal dat Samos worden, wat inhoud dat wij door deze omgeving (Dodekanesos) snel heen gaan en daardoor Patmos moeten overslaan. Maar dan kunnen wij Samos wel weer uitgebreid verkennen.