dinsdag 28 juni 2016

Van Artgostoli tot Katakolon

Tegen de stadskade van Argostoli hebben wij 2 dagen liggen (luieren) waar wij gelijk de was hebben laten doen en hebben ook weer eens inkopen gedaan. Wat wij niet wisten was dat er net om de hoek een schip van de Holland America Lijn lag. De mensen die langs de kade liepen waren veelal Nederlanders die geïnteresseerd waren in hoe wij daar gekomen zijn. Wij hebben die middag de blaren op onze tong gekletst in hoe wij leven.

Wij zijn ’s Woensdags vertrokken naar Katelios. Dat is een leuk ankerplekje waar wij al een paar keer eerder gelegen hebben. De baai is erg open maar je ligt er heel mooi. Hier bleek de dinghy toch nog lek te zijn.
De afstand was 22 mijl

De volgende ochtend hadden wij geen zin om daarvandaan te vertrekken, dus zijn wij lekker blijven liggen. Beetje zwemmen, het teak hier en daar geboend en voor de rest niets doen.
De volgende dag zijn wij ankerop gegaan om naar Zakynthos te gaan waar Simonne en Jean-Pierre (SY Tristan II) lagen om hun daar te ontmoeten.
Wij zijn met een heerlijk zeilwindje vertrokken, maar precies als vorig jaar, stortte de wind in en moest het laatste stuk op de motor. Na een hartelijk ontvangst in Zakynthos van Tristan II werden wij uitgenodigd om ’s avonds bij hun te gaan eten. Zij hadden een lekker gegrilde kip gekocht die bij hun hoen heet, maar in werkelijkheid een haan is. Ze hadden er een lekkere salade bijgemaakt en als toet ijs met fruitsalade, dit allerlaatste hadden wij meegebracht.
De afstand was 19 mijl.

Wij hadden van de winter een mooie hoes gemaakt voor de Man-Overboord-Lijn van een oude postzak, helaas geen succes want de zon heeft hem (na 3 maanden) al opgevreten. Wij hebben er nu een noodverband omheen gelegd en hopen op die manier Kreta te halen, dus van de winter weer werk aan de winkel.

De dinghy hebben wij weer opgepompt en volgens ons is er niets aan de hand, even wachten of hij vol blijft. Hij liep toch langzaam leeg en wij hebben hem een nieuwe pleister gegeven bij nader onderzoek (met zeepsop) kwam er toch weer een belletje, er is opnieuw wat lijm aangebracht en het ligt nu te drogen.

Op de slangtule van de WC afvoer hebben wij 2 reacties gekregen; oliën en geduld hebben en de föhn erop zetten. Oliën doen wij nu elke dag en de föhn hebben wij geprobeerd maar dit gaf geen reactie.

Wij zijn vanmorgen in Zakynthos wakker geworden met 32 graden en heel benauwd weer, maar ’s middags begon het hevig te onweren en de regen kwam met bakken uit de hemel vallen, dit bleef de rest van de dag en nacht aanhouden.

De volgende morgen kwam er weer een zonnetje en het was iets afgekoeld. We hebben besloten om samen met Tristan II in de avond een hapje te gaan eten op het pleintje in de stad. In het restaurant speelde er 2 man een mandoline en gitaar, muziek waarvan je echt vrolijk wordt.  Allemaal dansende en klappende mensen om ons heen, alleen een groep Chinezen begrepen er echt helemaal niets van. Na nog een afzakkertje op Tristan II zijn wij als blokken in slaap gevallen.

De volgende ochtend wisten wij niet hoe snel wij de patrijspoorten open moesten gooien, want bij zonsopkomst was het al gelijk bloedje heet.

Wij hebben de weerkaarten bekeken en zagen dat het in de Golf van Patras de komende paar dagen zeer slecht weer is, dit werd ook nog bevestigd door SY Rocinante die daar met zeer veel regen verwaaid ligt. Wij besluiten om via de westkant van Peloponnesos naar het zuiden te trekken. Als wij aan de zuidkant van de Peloponnesos zijn, maken wij wel weer nieuwe plannen.

De  boodschappen werden snel gedaan, water en diesel ingenomen (Sophia stond in de onderhandelingsmode en kreeg er 5 cent per liter vanaf). Daarna hebben wij afscheid genomen van Tristan II, want wij zien elkaar voorlopig niet, zij gaan voor circa 2 maanden naar huis. Trossen los en weg uit die hete haven. Op zee stak er een lekker noordwesten windje op, waarmee wij keurig naar Katakolon hebben kunnen varen. Hier lag ook al SY Marysol vooranker.
De afstand was 24 mijl.

Mooi hij vaart weg, dan is er toch zeker wel een plekje voor ons!
Hiervandaan heb je de mogelijkheid om Olympia te bezoeken, maar wij hebben dat vorig jaar al gedaan, daarom meren er hier van die reusachtige grote cruiseboten af.

Net als vorig jaar durven wij hier niet te gaan zwemmen want het wemelt hier van de kwallen, van model PUTS.

Morgen hebben wij het idee om naar Kyparissia te varen.