zondag 12 augustus 2012

San Sebastian – Getaria – Zumaia – Bilbao

In de baai El Concha was het niet om te harden, 35 graden+ is ons een beetje te veel van het goede, we hebben snel boodschappen gedaan en wisten niet hoe snel we weer aan boord moesten komen, dus in het bezichtigen van San Sebastian hadden wij vanwege de grote hitte geen trek, aangezien je van schaduw naar schaduw moest lopen.

Wij hebben toen de volgende dag het plan gevat om koelte te zoeken op open zee. Daar was het wel wat aangenamer maar de hitte bleef. We hebben koers gezet naar Getaria, eenmaal daar aangekomen, was er voor ons geen plek (de havenmeester is niet zo gek op passanten). Maar ten oosten van het stadje heb je één van de mooiste ankerplaatsen die je maar bedenken kan. In negen meter water zijn wij voor anker gegaan, waar je het anker bijna kon zien liggen, dus voor ons heerlijk zwemmen. Het was best leuk om daar te zwemmen tussen duizenden visjes (niks gevangen natuurlijk). ’s Avonds vertrokken alle ankerliggers en wij lagen daar helemaal alleen. Wij zijn met de rubberboot aan wal gegaan om het oude Baskische stadje te bezoeken. De huisjes waren zeer oud, maar de weg naar boven bestond uit diverse roltrappen. Na wat rond gesnuffeld te hebben zijn we weer terug naar de boot gegaan.
Afstand is 11,5 mijl.

Zumaia
De volgende ochtend zijn wij vertrokken naar Zumaia, niet zo’n erg lange tocht maar het gaf wel heerlijke verkoeling. Wij kregen daar een mooie ligplaats toegewezen en wij hebben op het steiger gebarbecued (elektrisch). Dat ding hebben wij in Frankrijk aangeschaft en dat bevalt ons uitstekend, geen geknoei met vuur, maar gewoon de stekker erin en braden maar! ’s Avonds was er een belangrijk Baskisch feest, iedereen in klederdracht, maar wij hoorden daar niet bij. Wij zijn toen maar weer terug naar boord gegaan. Overal niet of nauwelijks Wi-Fi.

Afstand is 4,6 mijl

Pont Bizkaia
Zaterdag-ochtend ging het richting Bilbao. Met natuurlijk als vanouds de wind flink tegen. ’s Avonds om 21.00 uur kwamen wij aan in de baai. Wij zijn toen voor anker gegaan en de volgende dag zijn wij de jachthaven in gedoken. Bilbao is in tweeën gedeeld, door een rivier. Dit is de laatste Baskische haven die wij aan doen. Wij liggen momenteel in Getxo. Morgen willen wij met de metro een bezoek brengen aan de oude stad. Ook kregen wij vandaag visite van de douane, 2 aardige mannen, die de papieren van de boot en paspoort e.d. kwamen controleren. Wij hebben met ze gezellig zitten keuvelen, over o.a. voetbal (helemaal wild werden ze toen wij onze oranje vlag lieten zien, zij noemen het Nederlands elftal ‘de Orange Machine’)

Afstand is 60,4 mijl

1. Super zeg!!! Dat loopt dus lekker, met mooie zwempartijen! En lekker voor anker!!!
    Lekker dat die plancha bevalt!! Al een radio gevonden? of mis je hem niet....