donderdag 26 juli 2012

Île d’Yeu – Les Sables D’Olonne – Île de Ré

In het krieken van de ochtend (10.00 uur) gingen wij gepakt en gezakt voor een forse wandeling. Maar helaas, na en flink stuk over het strand gewandeld te hebben zijn wij het binnenland ingegaan, totaal geen rekening gehouden dat het rond het middaguur hier bloedje heet kan zijn. Dat was dus les één in warme gebieden. Als je flinke wandelingen wilt maken moet je dat ’s morgensvroeg of eind van de middag doen. Zo leer nog eens iets. We zijn terug naar de boot gegaan, via de boulangerie om aan een lekker stokbroodje te knagen, zo was het eind goed al goed.

De volgende dag in de ochtend werd de haven leger en konden ook wij vertrekken, want het was zo vol, dat wij niet de mogelijkheid hadden om te manoeuvreren. Maar alles loste zichzelf op. Buiten stond een koppig zeetje, maar geen wind. Die hebben we ook de rest van de dag niet gezien/gevoeld.

Tijdens het vissen hadden we vaak beet, maar geen makreel, wel gepen (daar hebben wij de pest in), dus die zijn gelijk weer overboord gezet. We kwamen kwallen tegen van het formaat XXXL. Zo groot dat ze niet in een emmer passen, je zal maar een beet krijgen van zo’n beest. De animo om verkoeling in het water te zoeken was gelijk verdwenen. Dat was jammer want het was bloedje heet.
We hebben 37 mijl afgelegd.

Bij aankomst in Sable D’Olonne zagen we gelijk de 6.50’gers klaar liggen voor de race naar de Azoren.
Becky en haar concurrenten
Wij zijn nog even bij Becky en haar team op bezoek geweest en hebben haar ‘Good luck’ gewenst voor de zeilwedstrijd die op 29 juli van start gaat. Je kan merken dat vanaf deze plaats alle oceaan-racers starten, grote boten fabrieken staan om deze haven heen gebouwd en de haven heeft alle voorzieningen hiervoor. Dit is het walhalla voor liefhebbers van oceaanraces. De Vendee globe gaat hier om de vier jaar van start (non-stop om de wereld, 60 voet, met één persoon aan boord) bij de start trekt dit circa vijfhonderdduizend toeschouwers aan! Dat is meer als bij een voetbalwedstrijd.
En nog meer diverse zeilwedstrijden vertrekken vanuit daar en komen daar ook weer aan. Verder is het er erg toeristisch.

Met een warme morgen, zonder wind zijn wij richting St. Martin vertrokken op Île de Ré. Erg spannend was de tocht niet te veel zon en te weinig wind (een Hollander moet wat te zeiken hebben). Onderweg kwamen we weer maatje XXXL kwallen tegen. We zijn bij St. Martin voor anker gegaan om de volgende ochtend met hoog water de haven in te varen.
We hebben vandaag 37 mijl afgelegd.

De volgende morgen zijn we anker op gegaan en zijn het plaatsje in gevaren.
De markt in St. Martin Île de Ré

Het zier er hier heeeeel gezellig uit. Maar bloedje heeeeet.